Sort asfalt –Forud for workshop: Klassen har læst bogen, “Sort asfalt” enten som e-bog, eller som fysisk bog. Den er tilgængelig de fleste steder. Workshop: Illustrator, Katrine Louise Jakobsen og jeg fortæller alt fra grafiske bøger, illustratorens valg af såvel materiale som indhold, beskæring og opsætning. Jeg fortæller om de strukturelle valg i bogen / plottet, de spor / tematikker, der indgår fx. festen, Det moderne Gennembrud, svigt mm. Findes der gratis undervisningsmateriale? Ja, her på sitet. Tryk på bogen på forsiden. For hvem ?: 6. kl. 7. kl. 8. kl. 9. kl. Tidsrum: 2-lektioner. Mulighed forFondsstøtte?: Ja. 100 % støttet, hvis man søger puljen: “Levende litteraturmøder for børn” hos Statens Kunstfond. Link: https://www.kunst.dk/for-ansoegere/soeg-tilskud/levende-litteraturmoeder-for-boern-og-unge
Partiet
Partiet – Forud for workshop: Klassen har læst bogen, “Partiet” enten som e-bog, som lyd-bog eller som fysisk bog. Den er tilgængelig de fleste steder. Workshop: Jeg taler om strukturen i bogen / om plottet, karaktererne og deres modstand, sproget i bogen og vi afholder en deltagerdebat, hvor eleverne spiller de forskellige roller. Eleverne skal også arbejder med en skriftlig 15 min. opgave som jeg stiller, ifbm. bogen, og jeg giver feedback til hver enkel elev. Til sidst perspektiverer vi til dagens politiske scene og taler om genren, kontrafaktiske tekster. Afslutningsvis vil der være en Q&A, hvor eleverne stiller mig spørgsmål om det at være forfatter, bogen eller lign. Anmelder, Steffen Larsen gav bogen 4 hjerter i Politiken. Se booktrailer. Findes der gratis undervisningsmateriale? Ja, her på sitet. Tryk på bogen på forsiden. For hvem: 7. kl. 8. kl. 9. kl. Tidsrum: 4-lektioner. Mulighed forFondsstøtte ?: Ja.
Jagttegn
Oplæg på Christiansborg om at være forfatter i folkeskolen i anledning af Dansk Kunstnerråds projekt KIK / Kunstner i Klassen, hvor jeg medvirkede som huskunstner på Hurup skoles 7- årgang og på Tingstrups skoles 7. årgang. Moderater: Clement Kjergaard. Her er et billede fra en workshop, hvor eleverne havde læst Jagttegn og min artikel fra Forfatteren: A story is a story is a story” om mit besøg på Robert McKee kurset: STORY. Udstilling på Hurup skole med elevtekster. 7a gav mig dette fine minde efter en uges besøg som huskunstner. 7a i fuld sving med dagens skriveøvelser i forbindelse med arbejdet med min YA roman: Jagttegn.
JAGTTEGN – Forud for workshop: Inden besøget skal eleverne have læst “Jagttegn” som fysisk bog, e-bog eller som lyd-bog. Den er tilgængelig de fleste steder. Workshop: Men udgangspunkt i YA romanen, Jagttegn, vil jeg lave skriveøvelser, og derudover skal eleverne dramatisere enkelte kapitler fra bogen og vise det for hinanden. Pointen er her en “indefra-ud” tilgang bogen, modsat den normale “udefra-ind” tilgang danskfaget, hvor den klassiske analyse handler om at se “ned” på teksten. Ved at spille rollen, kan man føle, hvordan personen har det ud fra: “Hvad ville jeg gøre, hvis det var mig.” etc. Ligeledes er det, det tætteste man kommer på en reel kunstnerisk process. For det er det spørgsmål, jeg stiller mig selv som forfatter, når jeg hopper ind og ud af hovedet på mine karakterer. Hvordan ville jeg gøre i en given situation? Hvad ville jeg sige? Og hvordan ville jeg sige det? Og hvordan ville man reagere, hvis man var den og den? At give eleverne mulighed for at se på diversitet i persongalleriet i bogen, Jagttegn, og pointen med at vælge netop dette persongalleri for at fortælle netop denne historie, hvor hver enkel person står i modsætning til en anden, er en gevinst for eleveren at forstå ifht. både at kunne analysere efterfølgende værker og selv skrive. At man forstår, at bogen er skrevet ud fra en række konkrete valg, som jeg som forfatter har valgt, der har betydning for selve historien, er en øjenåbner. Det er jo ikke sådan at jeg har sat mig ned og skrevet bogen fra a-z, og den derefter er printet. Herefter laves en multiple choice quiz for at få sikret, at alle elever er med på selve historien, inden der arbejdes med bogen. Ved at spille rollerne, tales om karakterer, dogmeregler, modsætninger, sprog og dialog, bogen tema/udsagn, og der dykkes særligt ned i første kapitel for at se på sprog og plot og der tales bogens generelle struktur og den særlige slutning og plottvist i slutningen. Der sluttes af med en Q&A med forfatteren. Findes der gratis undervisningsmateriale? Ikke endnu. For hvem ?: 7. kl. 8. kl. 9. kl. Tidsrum: 2-lektioner. Mulighed forFondsstøtte?: Ja.
Her er eleverne fra Ingstrup Trivseslskole, Aalborg, godt i gang med skriveøvelserne. Her fortæller jeg om at være forfatter for en masse søde børn på Hundige Lilleskole.
Ludvig og Leo
Ludvig og Leo workshop for en masse søde mellemtrinselever.
Ludvig og Leo – Forud for workshop: Klassen har læst, “Ludvig og Leo brænder skolen ned”, “Ludvig og Leo brænder skolen ned – igen!” og / eller “Ludvig og Leo brænder skolen HELT ned!” enten som fysisk bog eller som e-bog. Workshop: Intro – Hvem er jeg? Hvad laver en forfatter? Kort om bogserien og Ludvig & Leo: Ludvig og Leo brænder skolen ned / Ludvig og Leo brænder skolen ned igen! / Ludvig og Leo brænder skolen helt ned. Skriveøvelse. Kan man fortælle plottet i titlen? Hvad er bedste uvenner? Skriv scener med Ludvig og Leo og tegn LYDORD med grafitti-skrift i historien. For betyder det ikke ret meget med layoutet i en bog? Q&A med Line (alle har skrevet et sp. på forhånd, som Line trækker op af “en hat”.) Findes der gratis undervisningsmateriale? Ja, her på sitet. Tryk på bogen på forsiden. Der findes også en printbar malebog, der kan udleveres til kopiering ifbm. bookning af workshop. For hvem ?: 4. kl. 5. kl. Tidsrum: 4 lek. Mulighed for fondsstøtte?: Ja.
Her er en lille avisartikel om mit forfatterbesøg på Nydamsskolen i Vestre Sottrup, Sønderborg.
Munden fuld
Her læser en elev fra Gladsaxe skole sin tekst højt for alle 4. og 5. klasser 😉Her fortæller jeg om mit forfatterskab til mellemtrinnet på Gladsaxe skole.
Munden fuld – Forud for workshop: Klassen har læst “Munden fuld” enten som fysisk bog, som e-bog eller som lyd-bog. Workshop: Intro – Hvem er jeg? Hvad laver en forfatter? Kort om bogen: Munden fuld. Hvordan kom ideen til bogen? Hvad handler den om? Og må man bruge virkeligheden som inspiration? Og hvad er det der med intertekstuelle referencer? Og hvorfor er sprog så vigtigt, når man skriver? Eleverne laver små dramatisering fra bogen, som de viser for hinanden. Fokus på hvad en karakter er for en størrelse? Og hvad man selv skal gøre, når man vil skrive gode karakterer. Q&A med Line (alle har skrevet et sp. på forhånd, som Line trækker op af “en hat”. Findes der gratis undervisningsmateriale? Ja, her på sitet. Tryk på bogen på forsiden. For hvem ?: 5. kl. og 6. kl. Tidsrum: 4 lek. Mulighed for fondsstøtte? : Ja
Skildpadden der ville bestige Mount Everest
Her læser jeg op af Skildpadden der ville bestige Mount Everest på Borups Højskole til en event.
Skildpadden der ville bestige Mount Everest – Forud for workshop: Workshop: Intro – Hvem er jeg? Hvad laver en forfatter? Kort om bogen. Skrive/tegne. Hvis du havde et eneste ønske hvad ville det være? Vi skriver ønsker og tegner vores egen skildpadde. Og skriver ønsker på “sten” eller sten. Q&A med Line (alle har skrevet et sp. på forhånd, som Line trækker op af “en hat”.) Findes der gratis undervisningsmateriale? Ikke endnu. For hvem ?: 2 kl. og 3. kl. Tidsrum: 4 lek. Mulighed for fondsstøtte?: Ja.
Her læser Palle Schmidt og jeg højt af Nelson i Rom på Vesterbro Bibliotek, København. Oplæsning “Nelson i Rom” på Vesterbro Bibliotek.
Serien – KAOS I FAMILIEN / NELSON.
Forud for workshop: Klassen har læst “Nelson på ulvejagt”, “Nelson og zombiefødselsdagen”, “Nelson i Rom” , “Nelsons jul” og / eller “Nelson og den seje psykofætter og den sygt kedelige konfirmation.” enten som fysisk bog eller som e-bog. Workshop: Intro – Hvem er jeg? Hvad laver en forfatter? Kort om bogserien Nelson. Skriveøvelser, hvor vi skriver humoristisk. For hvordan skriver man egentlig noget, der er sjovt? Klassen laver deres egen Nelson bog. Rigtigt sjovt! Q&A med Line (alle har skrevet et sp. på forhånd, som Line trækker op af “en hat”. Findes der gratis undervisningsmateriale? Ikke endnu. Men der findes en printbar malebog, der kan udleveres til kopiering ifbm. bookning af workshop. For hvem ?: 3. kl. 4. kl. 5. kl. Tidsrum: 4 lek. Mulighed for fondsstøtte? : Ja
Her fortæller jeg om bogen Klubben forud for skriveøvelserne for mellemtrinnet på Nyelandsvejens skole, Frederiksberg.
Klubben
Forud for workshop: Klassen har læst bogen, “Klubben” enten som e-bog, lyd-bog eller som fysisk bog. Workshop: Intro til Forfatteren – Hvem er jeg? Kort om bogen: Klubben. Hvordan kom ideen til bogen? Hvad handler den om? Og må man bruge virkeligheden som inspiration? Intro til genren: Hvad er en billedroman? Herunder: Ikonotekst, billedanalyse, om hovedpersonen i bogen ud fra nærlæsning af teksten (hvad siger han, hvad mener han, hvordan siger han det (truende, plagende, spørgende etc. og hvad vil han opnå?) Som et eksemplarisk eksempel på hvad man skal gøre, når man selv skriver. Forfatteroplæsning og intro til forfatterens værktøjskasse, research og flow. Eleverne laver små dramatisering fra bogen, som de viser for hinanden. Fokus på hvad en karakter er for en størrelse? Og hvad man selv skal gøre, når man vil skrive gode karakterer. Evt. skriveøvelse og oplæsning af elevtekster. Afslutningsvis Q&A om bogen, om at være forfatter etc. Findes der gratis undervisningsmateriale? Ikke endnu. For hvem ?: 4. kl. 5. kl. Tidsrum: 4 lek. Mulighed for fondsstøtte?: Ja.
Jeg kan også sende forløb og idé til hvad en workshop eller et foredrag til fx. følgende bøger kunne indeholde:
Mellemtrin: Lilys lister 5. kl. 6.kl.
Villeby film om “Fra idé til bog” – Noas ark II, sammen med Palle Schmidt. Oplæsning på Ingstrups trivselsskole, Aalborg. Oplæg for Nydamsskolen, Sønderborg.Foredrag om Sort asfalt på Kbh Biblioteker. Oplæser og festivalleder på LØVEHJERTE, Frederiksberg. Interview i DR 2 DAGEN om min bog: “Tager bedste en taxa til himlen?”Her er jeg i interview i TV 2 ØST om mit skrivehold på Akademi K i Ringsted. Her instruerer jeg alle Akademi K eleverne til en mundtlig skriveøvelse.
Udskolingen: Hul igennem 7. kl. 8. kl. 9. kl. Novellesamlingen, Spor af håb 8. kl. 9. kl.
Her er jeg i paneldebat, inviteret af IBBY Danmark på Frederiksberg Bibliotek. Her er et stillfoto fra en lille dokumentarfilm.
Foredrag på Christiansborg om Kunstner i Klassen ifbm. KIK og Dansk Kunstnerråd.
Skriveworkshop på Mosede Fort.Oplæsning af “Noas Ark II” på Nørrebro.